• Mists of pandaria WoW'un sonu mu?

      Yazıma başlamadan belirteyim, ben koyu bir World of Warcraft hayranıyım. Oynadığım ilk bilgisayar oyunlarından biri. Daha sonra konsol oyunları ile büyüdükçe bir daha PC oyunlarına pek dönmedim. WoW ilk çıktığından bir ay sonra katılmıştım ve Wrath'e kadar oynamıştım. Hatta bir kaç yıl Blizzard için de çalıştım fakat gizlilik anlaşması işimin detayını vermemi engelliyor. Yani kısaca, WoW'u ve oyuncularını biliyorum dediğimde, bana inanabilirsiniz.

      Geçen sene bıraktığımdan beri WoW'un ilerleyişine arada sırada bakıyordum. Cataclysm kesinlikle doğru yönde bir adım gibiydi fakat WoW'un yavaşça basitleştirilmiş talent tree'ler, charity epic'leri ve tepelerden şelale gibi akan gold ile aptal moduna geçirilmesi beni kesinlikle daha da uzaklaştırdı. Wrath of the Lich King'den zevk almıştım fakat Upper Blackrock Spire ve Blackwing Lair gibi, hatta bunlardan biraz daha az derecede Black Temple, zindanlarında yaşadığım eğlence ve meydan okuma bir daha hiç olmadı. Rastgele on kişilik bir grubun bir raid'i bir gecede temizlediğini görünce oyunun artık bana sunacak birşeyi kalmadığını anlamıştım.

      Blizzcon'da dün duyurulan Mists of Pandaria, görünen o ki tek birşey için dizayn edilmiş - hayranları mutlu etmek. Bu satışlar için iyi bir plan olsa da, meydan okuma arayan hardcore oyuncu için birşey ifade etmiyor. Duyurulan özelliklerin hepsi WoW'u daha da kolaylaştırmaya yönelik, ve sıradan oyunculara tüm oyunlarda yer olması gerek ok ama, bu bizim 2005'de sevgimizi ve tutkumuzu kazanan oyunla aynı oyun değil. hatırlarsanız, Pandaren Warcraft 3'e bir şaka olarak eklenmişti - hayranlar beğenmiş ve bu sebeple hikayeye bağlanmıştı.

      Blizzard bile şaşırmış insanların hoşlanmasına. İşte orjinal şakadaki Pandaren Monk çizimlerini hazırlayan Samwise Didier'in söyledikleri:
      "Oyuna koyduk ve herkes "Aman tanrım! Bir PANDA IRKI? Bu çok süper!" dediğinde ben de "Dalga mı geçiyorsunuz? Cidden mi? Warcraft III'de pandalar mı görmek istiyorsunuz??" demiştim."

      Şimdi bu şakayı alıp WoW'a iteliyorlar. Warcraft lore'un ölüşünü izlemek üzücü ve artık Blizzard'ın fikirlerinin tükendiği de kesin. Eski tarihlerinde ne varsa kullandılar ve yeni hikayelerle çıkamadılar. Ve tüm bir içerik eklentisini Pandaren'e dayamaları artık World of Warcraft için pek fazla fikirleri kalmadığının da kanıtı.

      Bunun diğer göstergelerinden biri de oyuncuların non-combat petlerini kapıştırmaya zorlandığı Pokemon-tarzı mini oyun. Ayrıca doğada petleri yakalıp eğitip daha iyi savaşçılar yapmak mümkün. Raidler arasında vakit öldürmek için ilgi çekici bir fikir fakat aynı zamanda son 6 yılda WoW'ın oyuncu kitlesinin değiştiğinin de bir göstergesi. Temel olarak, WoW bir MMO oyunundan sıradan bir ** oyununa dönüşüyor, sadece daha iyi bir arayüzü var.

      İçerik genişletmenin nasıl olacağını göreceğiz - belki ben çok farklı düşünüyorumdur. Belki herkes Pandaren olarak oynamak istiyordur ve belki de çok iyi vakit geçireceklerdir. Ama kesinlikle benim sevdiğim WoW ölmüş durumda ve benim geri dönmemi gerektirecek bir sebep hala yok. Blizzard'ın artık hardcore oyuncular için nasıl güncelleme yapacağını bildiğini sanmıyorum, veya umurlarında değil.

      Ben diğer çok-gizli Blizzard oyun projesini beklemeye devam. Sizden WoW'a yeni genişletme eki yüzünden geri dönmeyi düşünen varmı? Ya da yeni genişletme eki ile ilgili sizin görüşleriniz nelerdir?
      Bu makalenin forum konusu: Mists of pandaria WoW'un sonu mu? Yazan Haberci Forum konusunu göster
      Comments 6 Comments
      1. Remedial - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        Remedial -
        Son zamanlarda okudugum en guzel "wow'un cokusu" yazısı olmus

        Bazı yerlerinde degisik fikirlere sahibim, mesela :

        - Ben blizzard'ın beyaz bayragı gelecek eklentide degil, zaten Cataclysm eklentisinden kısa bir sure once cektigini dusunuyorum. Bunun en buyuk belirtisi dramatik oyuncu kaybetmesi (16 milyon oyuncudan 10.5 e dustu - ki son 1-2 aydır takip etmedim bugunku rakamı bilmiyorum). Sonrasında oyunu terk edenleri geri kazanmak icin herkeze 1 hafta bedava oyun hakkı verdiler ve simdide 12 aylık para odeyene diablo III bedava diyorlar. e adamlar haklılar tabii her ay yaklasık olarak 60-70 milyon euro kaybediyorlar.

        - Rastgele 10 kisi bir raid i bir gecede temizleyebilir ama wow da 25m raid lerin zevkini hicbir zaman hicbirsey vermedi veremez. Ama diceksiniz ki 25m de rastgele bir gecede bitiriyor. Dogru ama blizz her oyuncu her raid instance'ını, her item'ı ve fight'ı gorsun yasasın diye yeni gelen eklentilerden 1-2 ay sonra ciddi bir NERF getiriyor. Ancak bu nerflerden sonra rastgele 25 kisi toplanıp biseyler yapabiliyor. Bu nerf ler gelmeden once sadece belli baslı hard-core guildler kendi aralarında yarısarak egleniyorlar ki son gelen eklenti bidigim kadarı ile Paragon (dunyanın en iyi wow guildi su anda) tarafından bile gelmis gecmis en zor "boss fight" lar olarak nitelendirldi. Normalde 1 lockout zamanında content temizleyen Paragon bu sefer 2-3 hafta ugrasmak zorunda kaldı. Gunun sonunda her eklentiden sonra 1-2 ay hersey guzel ama sonrasında oyun diger rakiplerinden farkı olmayan hatta yukarıda soylendigi gibi ** tarzı oyunlara donusuyor.

        Lore konusunda ise, bu gune kadar her eklentide ciddi bir lore ekleyen blizzard bu sefer ekleyemedi ne yazık ki. Cunku zaten eskileri allayıp pullayıp tekrar yutturmak istemesinden kaynaklandı. Ama inanıyorum ki gelecek Genis eklentilerde Lore da ciddi bir genisleme olacaktır, olmak zorundadır.

        Blizzard 2009 blizzcon da "Biz nu gune kadar oyun motorunda, arabiriminde ve stilinde ciddi hatalar yaptık, bunları simdi gooruyoruz ama cok da buyuk tecrube kazandık, tum bunları Cataclysm de duzeltecegiz. Zaten bu yuzden 5 level artıs koyduk normalde bu da olmayacaktı. Bu hataları duzeltebilmek icin bunu yapıyoruz" dediler. Ve herkezde cok buyuk beklentiler yarattılar. Ve ne yazık ki bu beklentileri karsılayamadılar. 16 milyon insanı memnun etmek o kadar kolay degil

        Su anda ise cok ciddi bir ikilem yasıyorlar. Cunku Diablo III cıktıgında wow da ikinci bir darbe daha yiyecek. Umarım sırf bu yuzden Diablo III un cıkısını ertelemezler.
      1. ScofieLd - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        ScofieLd -
        Güzel yazı olmuş.

        Panda, hmm gerçekten ilginç. Bana göre WoW Cataclysm de bitmişti. Cata geldiğinde WoW oynamaya başladım ama Lich King zamanında oynamadığım ve o heyecanı tadamadığım için üzülüyordum. Bir ICC Lich King raid'i yapmak hayalimdi hep ama şimdi 85 level geldi , Hp , dmg vs vs. deli gibi uçtu. Artık 5 kişi falan gidip LK kesiyor ki zaten artık LK raidleri pek yapılmıyor. Hatırlıyorumda 'Paragon' guildin 25m heroic LK kesişi youtube'ta vardi , 3 parttan oluşan 20 dklık video. Çok güzeldi gerçekten. Oynayan diğer arkadaşlarım WOTLK taki zevki tadamadıklarını söylüyor ve şahsen bende WoW dan o derece zevk almadım. Level kastıkça , class i ogrendikçe zevkli gibi görünüyor ama 85 te yapacak birşey yok artık WoW'da. Yenilik pek yapılmıyor , aynı eventlar aynı olaylar. 60 Lv boss'larını alıp yeni patchlerde karşımıza yeni boss olarak koymaları ayrı birşey. Ama şu bir gerçek ki , WoW daki pvp tadını başka oyunda alamadım. Bana göre çok zevkliydi ve oyuncu , karaktere iyice alıştıkça yani pro oyuncuysa dahada bi zevkli oluyor. ( Frost Mage reyiz! ). Bakalım bu patch'ın satışları nasıl olacakmış merak ediyorum...
      1. Bilq3 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        Bilq3 -
        wow'un gidişatını sınıftaki arkadaşlarımın hararetli konuşmalarından takip ediyorum. normal olarak da gelişim bir yere kadar sürüyor. tasarımcılar oyunun ölüm döşeğinde olduğunu görmeleri gerek. yoksa verdiğiniz her ilaç ters tepki yapacaktır. oyunu kötü bir şekilde hatırlanmasını istemiyorlardır umarım. bundan bir sene önce oyuncuların rokete bindiğini görmek beni hayli şaşırtmıştı. bunun eski oyuncuları çekme taktiği olduğunu öğrendim. bunun gibi yeni uygulamalar oyunu asıl içeriğinden uzaklaştırıp başka başka dünyalara çekecektir. başarılı oyunları örnek almak blizzarda faydalı olacaktır. sonuç oyunu sona erdirmek olsa bile..
        10m'dan fazla aktif oyuncusu olan bir oyunun PARA tuzağına kapılmasına tanıklık etmek istemeyiz. her ne kadar wow geçmişim olmasa da bu yorumları yapmak için yeterli kültüre sahip olduğumu düşünüyorum.
      1. papyon - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        papyon -
        Blizzard'ın zarar ettiğini göreceğimi zannetmiyorum.
      1. dreamy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        dreamy -
        Alıntı papyon Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
        Blizzard'ın zarar ettiğini göreceğimi zannetmiyorum.
        +1 ve hardcore oyuncuları kaybederek, newbie oyunculardan servetini katlayacak.
      1. Kayıtsız Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        Kayıtsız Üye -
        Alıntı papyon Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
        Blizzard'ın zarar ettiğini göreceğimi zannetmiyorum.
        aslında blizzard 2009 ve 2010'da 50-70 milyon dolar zarar açıklamaları yapmış. Ama bu kardan zarardır heralde. Kaç developer çalıştırıyorlar ki sonuçta? O kadar fazla kazanıyorlarki!