• Command and Conquer 4 incelemesi



      Gerçek-zamanlı strateji oyunu serisinin finali olarak tanımlanan C&C 4, Tiberian serisi hayranları için sürpriz olacak. Oyunun klasiklerinden GDI Mammoth tanklar ve Nod Obeliskleri gibi ünite ve yapıları göreceksiniz fakat aşina olduğunuz C&C oyun mekaniği olmayacak. Üs inşası neredeyse tamamen kaldırılmış. Tiberium toplamak için harvester inşa etmek de çıkarılmış. Artık üsleri desteklemek için güç istasyonları kurmanız veya inşa sıralarını ezberlemeniz gerekmiyor. Bunun yerine Relic'in Dawn of War türü oyunlarda gördüğünüz yakalama noktası türü bir oynayışda yer alacaksınız. Oynanış çok iyi geliştirilmiş ve çok hızlı, fakat 15 yıldır süren bir seri için biraz ters ve tutarsız bir final gibi görünüyor.

      Oyunun alışıldık topla, inşa et, acele etme formülü üzerinde çalışmak yerine, yakalama noktaları, mobil üsler ve süper hızlı ünite üretimine adyalı bir oyun modelinin prototipi ile karşılaşıyorsunuz. Bazı C&C hayranları için zor olacak fakat bunun farklı türde bir oyun olduğu gerçeğini kabul edince oyun mekaniğinin eğlenceli olduğunu görecekler. Oyun sürekli hareket etmeyi tercih eden oyuncuları tatmin edecek, Nod ve GDI üniteleri, yapılar ve güçler 3 sınıfa ayrılıyor. Saldırı sınıfında tüm yer üniteleri ve bir kaç yükseltme (upgrade) var, Savunma sınıfı küçük kule (turret) ve çok çeşitli ünite seçenekleri ile garnizon olabilen yapılar inşa edebiliyor. Destek sınıfı uçan üniteler inşa edebiliyor ve savaş alanında büyük güce sahip olabilen tek sınıf. Kendi başınıza oynarken bir sınıf seçmek sınırlayıcı gelebilir, fakat herkesin farklı roller aldığı takım oyunlarında birbirini tamamlamak daha zevkli olacaktır.



      Command & Conquer 4 te şansınızı denemek isterseniz, bir öğrenme sürecini göze almalısınız. Savaş alanı mekaniği, seçtiğiniz sınıfa bağlı olarak farklılık gösteren ve crawler (sürünen) olarak adlandırılan mobil üs fikrine dayalı olarak inşa edilmiş. Crawler hepsi bir arada binanız, tek üretim yapınız ve araştırma merkezinin olarak çalışıyor. Hareket edebildiği için kolayca yeri değiştirilebiliyor ve çok hızlı bir şekilde üniteler çıkarabiliyor.

      Command & Conquer her zaman hızlı-hareket oynayışı gerektiriyordu ve 4. tiberian serisi de bu geleneğe devam ediyor. Bir maç sırasında sürekli hareket halinde olmanız gerekecek. Hızlı üniteler yakalama (capture) için gönderilmeli ki zafer için puan kazanıp ek çıkış bölgelerini güvenli hale getirebilin. Ayrıca öldürdüğünüz düşmanlar için puan kazanıyorsunuz, bu yüzden karşılıklı oynamada puan sınırına gelme işlemi çok az duraklamalarla aksiyona yönelik, hızlı büyümeye teşvik ediyor.

      Bu duraksız ilerleyiş crawler'ınız yokolsa bile devam ediyor çünkü hemen sonrasında farklı bir sınıf olarak tekrar spawn olabiliyorsunuz. Güçlerin ne kadar hızlı yenilendiğini düşünürsek, tekrar eski gücüne kavuşman bir kaç dakika alacaktır. Yeni bir ordu inşa etmek, üniteleri canlı tutmakla kazanılan veteran (eski asker, tecrübeli) bonuslarını kaybetmeniz demek fakat genelde C&C 4 oynarken kaybetme hissi az yaşanıyor. Herşeyin yerine yenisi çok hızlı konulabildiği ve herşey çok hızlı düzeltilebildiği için gerçek bir eksiklik yaşanmıyor. Eğer Mammoth Tankları ordunuz yokolursa bir dakika içinde yenilerine bir dakika içinde sahip olabilirsiniz. Ve crawler'ın yerini değiştirmek ihtiyacı duyarsanız üniteler hareket halindeyken de inşa edilebiliyor ve yeni yerine ayarlandığında hepsi hızlı bir başarıyla çıkartılıyor.

      Hızlı, esnek ve eğlenceli bir sistem fakat çok kolay rol ve ordu konfigürasyonu değiştirebildiğiniz için inşa seçimleriniz anlamını kaybetmeye başlıyor. Crawler'ı savaş bölgesi yakınına park edip tamir alanı etkisini aktifleştiriyor, inşa edilecek üniteleri sıralayabiliyor, gidiş yolu belirleyebiliyor ve devamlı ve hızlı olarak savaşta yokolan ünitelerinizi yeniliyorsunuz. Bu anlamda, taktik bilgisi yerine en iyi ünitelerinin en çoğunu kimin ayakta tutabileceği önem kazanıyor. Saldırıları ve defansif manevraları senkronize eden ve mühendisleri düzgün olarak yöneten koordine bir grup oyuncu ile takım oyunu tatmin edici olabilir, fakat oyun oynama yapısı tek kişi oynamak için yapılmamış hissini veriyor.

      Rekabet ve takım-tabanlı online savaş seviyorsanız oyundan zevk alırsınız. Ve üretim seviyelerinde teknoloji yükseltme ve değiştirme için takım üyelerinin haritada tiberium shardlarını toplamak için hızlı üniteleri ile hareket etmeleri oyunun sürekliliği açısından bir derinlik katmış. Daha hızlı esir almak için kontrol noktalarına ateş etmek ve GDI'ların Titan MK II lerine ekstra silah ekleme gibi mavi veteranlık kürelerinin ünitelerinize ek parçalar sunması gibi oyunun küçük bazı kısımları mikro yönetime teşvik ediyor. Fakat tam tadını alabilmek için oyunun sinir bozucu kilit açma (unlock) sistemi ile uğraşmanız gerekecek.

      C&C 4 tecrübesine başladığınızda hikaye ile ilerlemek, yapay zekaya (AI) karşı savaşmak ve çevrimiçi karşılamalar size tecrübe kazandıracak. Bu performansa bağlı ve üniteleri yokederek veteran puanı kazanmak mümkün. Belirli bir tecrübe miktarı elde edildiğinde seviyeniz yükseliyor (level atlıyorsunuz). GDI ve Nod güçlerinin ilerleme yolları farklı, fakat unlock mekaniği her ikisi için de aynı çalışıyor. Oyuna başladığınızda tüm modlarda da az miktarda ünite ve yükseltme ile başlıyorsunuz ve her level yükseltme daha fazlasını açıyor (unlock). Tek kişilik oyun gerçek-zamanlı stratejiler ilerleme ile birlikte daha fazla savaş seçenekleri sunduğu için daha uygun görünüyor. Skirmish ve çoklu oyuncu modlarında ise çok sınırlı olmanız canınızı sıkabilir. Farklı modlarda yeterince oynayınca tüm ünite ve yükseltmeleri açabiliyorsunuz fakat online modda gereksiz derecede güçsüz bir orduya zaman harcayıp gerçek zamanlı strateji türünden uzaklaştığınızı hissedebilirsiniz.

      Bu sistem ayrıca sizi ilk başta tecrübe kazanmak için hikaye kampanyasına (campaign) yönlendiriyor ki zaten oyunun çoğu hayranı Kane ile ilgili gelişmeleri merak ediyor. C&C 3'deki uzun kampanyayı ve oynanabilen üç grubu hatırlayanları da oynanışdaki değişimin yanında bir sürpriz daha bekliyor. Alien scrin grubu çıkarılmış, yani klasik GDI - Nod çatışmasına dönülmüş. Burdaki kampanya da öncekine göre kısa, üç kısa öğrenim (tutorial) görevi ve ardından GDI ve Nod için 7 tane görev.

      Hepsini ardarda oynamıyorsunuz, bunun yerine başlarda GDI veya Nod güçlerini takip etmeyi seçiyorsunuz. Bu da farklı perspektiflerde oynadığınızda hikayeyi değiştiriyor, ama genelinde aynı olaylar dizisi takip ediliyor. EA LA (oyun firması) aynı olayları farklı taraflardan görmenize izin vererek bu yapıda ilginç şeyler yapmış. Örneğin, akılda kalan Nod görevlerinden birinde, dev gibi bir GDI gemisini haritada yayılıp anti-air kulelerini ele geçirerek düşürmeniz isteniyor. Ve GDI olarak oynadığınızda, senaryonun sonuçlarına göre oynuyorsunuz, düşürüldükten sonra gemiyi tamir edip tekrar uçurmak gibi. Ayrıca kampanyayı işbirliği modunda (co-operative) oynama seçeneği de sunuluyor ki çoğu görev bunun için dizayn edilmiş gibi görünüyor. Çoğunda geniş yer alanlarına saldırıp savunmanız gerekiyor ve az sayıda ünite ile, agresif düşman yapay zekasına karşı tek başınıza oynadığınızda işiniz çok zor.

      Beklendiği gibi oyun ara sahneleri görevin başında ve sonunda oynuyor ve Nod kardeşliğinin öfkeli konuşma sanatı ustası, kel ve sakallı Kane rolünü yine Joe Kucan oynamış. Yine aşırı abartılı oyunculuk var, fakat Command & Conquer 4'de eskiden gördüğümüz ünlüler ve böylesine büyük bir oyun serisinden beklenen destansı büyüklük hissi yok. Kampanyada kısa olduğu için, hikayeyi sona erdirmede acele edilmiş hissi var. Son ise yeterince tatmin edici değil, yazılar geçerken heralde bitti diyorsunuz.

      İşbirlikçi oyun ve çevrimiçi takım karşılaşmalarına odaklanılmasıyla oyun çabuk sarıyor. Yüklediğinizde direk bir general sohbet penceresi geliyor ve buradan diğer çevrimiçi olan ve oynamaya müsait olanlara sorup parti kurmak için davetler gönderebiliyorsunuz. Fakat bu bağlantının dezavantajı ise oyunun sürekli internet bağlantısına ihtiyaç duyması. Bu MMO oyuncuları veya bilgisayarları sürekli internete bağlı olan diğer kronik oyuncular için problem olmayacaktır ama bağlantısı yavaş olanlar için ve düzenli internet erişimi olmayanlar için can sıkıcı olacaktır.

      Grafik ve ses ise başka bir konu, her ikisi de çok iyi yapılmış. Görseller keskin ve detaylı, parıldayan efektler ve patlamalar savaş alanındaki kaosu yaşatıyor. Bu daha önce C&C 3 oynamış olanlar için tanıdık bir görüntü ama daha da güzeli. Grafik kalitesi güçlü ses efektleri ile desteklenmiş ve dinamik orkestra müzikleri çevrimiçi karşılaşmalarda güzel bir akış hissi veriyor.

      Kapanış Yorumları
      Eskime tehlikesi yaşayan bir oyun serisinde oyun geliştiricilerin ve yayıncıların risk aldığını görmek çok güzel. İlerlemek için birşeylerin değişmesi gerekiyordu. Bir sürü düzeltme yerine EA LA tüm oyun oynanış formülünü baştan yazmış ve genel C&C tecrübesinden biraz uzaklaşılmış. Tiberian serisinin final oyunu olarak çıkan Command & Conquer 4'de yıldırım hızında sınıf-tabanlı gerçek-zamanlı taktik çarpışmaları yapıyorsunuz. Üsler mobil, Tiberium tarlaları gitmiş, ve ele geçirme noktalarını güvenli tutmak ana amacınız. Hızlı ve şiddetli bir kaos, ayrıca çevrimiçi, takım-tabanlı maçlarda gerçekten eğlenceli. Fakat tutarsız ve son derece hayal kırıklığı yaratan kampanya ve kullanışsız unlock sistemi oyunu güzel ama şart değil konumuna getiriyor.

      kaynak

      Kaynak

      http://pc.ign.com/articles/107/1078650p1.html



      Bu makalenin forum konusu: Command and Conquer 4 incelemesi Yazan cronos Forum konusunu göster
      Comments 4 Comments
      1. TANEM23 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        TANEM23 -
        ben bu oyundan hıc bısey anlamadım anlayan bı zahmet anlatsın
      1. dreamy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        dreamy -
        En iyi oyun senaryosuna sahip strateji oyunu bence
      1. kudret34a1 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        kudret34a1 -
        onlie oyun hangileri iyidir tavsiyeniz
      1. dreamy - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
        dreamy -
        Alıntı kudret34a1 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
        onlie oyun hangileri iyidir tavsiyeniz
        Bu soruyu yeni konu açarak sorman gerek